Wednesday, August 6, 2008

...Aku, Kawan Akrab aku, Gaji dan Kerja Dia...

Slamat pagi everyone, kali ni aku akan amik masa secepat mungkin ntuk menaip post aku, memandangkan semalam mood bercerita aku telah dikacau bilaukan dgn keje aku. Hahaha..Pagi ni agak ringan keje aku memandangkan semalam aku da settlekan perkara yang perlu ntuk hari ni. Senang keje aku.

Hari ni 6hb August, dah 6 hari jugak kite masuk ke separuh kedua tahun 2008, aku masih lagi blum mampu membuat simpanan yg logik ntuk masa depan aku. Masih lagi dlm impian ntuk menyambung study aku ke Master, dan masih lagi berangan-angan ntuk tinggalkan tmpat keje aku ni. Ape yg akan jadi pada aku tahun 2009 nanti? Kite sama2 tgk..hahahah..

So, bebel ape hari nie? Ermm..let me think first..ermmm....Oh ya...teman akrab aku, yg kini berada di Kota Bharu, bekerja separuh mati, namun sudah 4 bulan company tidak dibayar gaji. Kini rasa kecian dan simpati memenuhi ruang hati aku..Chewahh...ok lah, straight forward ok. Member aku ni, classmate aku masa di UiTM, berkawan pastu gaduh, pastu kawan balik, pastu gaduh dan akhirnye kawan kekal smpai skarang. Seorg warga Kelantan yang pada aku agak rasional sikapnye bile dia bleh bertutur dlm loghat Utara dan KL namun tak marah pada aku kerana tidak mahu blajar loghat Pantai Timur. hehehhe..Maklum la aku ni berckp dlm bnyak loghat, agak sukar ntuk aku pelajari bahasa dia. Namun itu bukan penghalang pada kitaorg ntuk berkomunikasi. Nak tau kenape, keserasian kitaorg walaupun kebnyakkannye berakhir dgn salah faham, namun itu tidak mnjadi halangan ntuk kitaorg berkawan. Klu aku ngan dia dtg ke class, port utama kami ialah barisan paling blakang skali. Dengan kepala masing2 di meja, kami berbual2 tanpa hiraukan org lain. Dia berckp dlm bhs dia, aku dgn loghat utara aku sndiri. Namun masing2 faham ape yg kami bualkan. Classmates yg lain naik heran mcm mane kitaorg bleh serasi cmtu skali.

Itu zaman kolej la, klu diingtkan balik memang bnyak kenangan manis dan pahit yg aku dpt. Pengalaman menjadi manusia yang paling berharga pada aku. Aku rindukan saat-saat cmtu, time tu la aku jadi kurus sbb kurang mkn, kurang tido tapi bnyak bergerak. hehehe..

Mmber akrab aku itu skarang tgh bertahan keje di tempat yg agak2 serupa mcm neraka katanye, semata-mata ntuk pastikan gaji 4 bulan dia bekerja dibayar sewajarnye. Bukan saje tu, bos dia siap ugut, kalau dia tknak dtg keje sbb tkde duit nak isi minyak moto, bos dia nak pecat dia..Ye la, klu dia kene pecat, tkde la bos tu nak bayar gaji dia. Rugi la dia nnti, terpaksa la mencari duit ntuk isi minyak moto dia. Bukan itu saje, keje pun dah mengalahkan kerani am, sedangkan jawatan sebagai Junior Executive sepatutnye beri dia kelebihan ntuk bekerja dlm keadaan yg slesa. Itu dari segi pembayaran gaji. Secara psikologi plak, kawasan persekitaran pejabat dia dipenuhi dengan staff yg suka mengumpat, menghina dia. Aku pasti ini kerana saiz badannye yg besar yg menjadi bahan umpatan staffs di pejabatnye. Saban hari aku dgr keluhan berat dia kerana dihina sebegitu rupe. Memandangkan aku slalu menghabiskan masa bersama dia di ruang mesengger, aku seperti dpt rasa kesusahan yg dia rasai. Aku sndiri kecian dengan keadaan dia, aku juga kesal sbb masih ada manusia yg menggunakan fizikal seseorg ntuk dihina dan dijadikan bahan gurauan mereka. Pada aku la, itu perbuatan kurang ajar. Kalau aku ada kat sana, dah lama aku ajar mereka yg kurang ajar ni. Bukan saje staff lelaki, staff perempuan pun cmtu jugak. Agak kasar bahasa diaorg bile berhadapan dgn kawan aku ni. Aku bukan nak sebelahkan kawan aku sndiri, namun aku lebih mengenali kawan aku itu dari diaorg sndiri. Susah senang aku kat kolej dulu bersama dgn dia, jadi aku pun akan rasa tempiasnye kalau ada manusia biadab camni terhadap kawan aku tu. Tekilan sebab tak dpt menolong, kesusahan dia bertambah dari hari ke hari. Aku tau, Tuhan ada agenda istimewa ntuk dia, mungkin Tuhan nak dia susah dahulu sebelum Tuhan bg rezeki yg melimpah ruah pada dia kemudian nnti. Aku cuma berharap, supaya staffs tmpt dia bekerja tu, diberi balasan yg setimpal kerana menghina kawan aku itu. Aku juga mohon pada Tuhan supaya diringankan skit beban yg Dia beri pada kawan aku tu. Aku berdoa supaya kawan aku itu tabah, cekal menghadapi hari2 dia disitu. Ye ar, kalau brenti keje, dah tntu bos dia tkkan byr gaji tertunggak dia tu. rugi la keje 4 bulan dia. hmmm..Allahualam la..

Bile berlaku camni, bt aku terfikir, dalam dunia ni mcm2 bleh jadi. Kejap org hargai, kejap org ngumpat, kejap org baik, kejap org jauhkan diri. Aku sndiri tak faham dgn putaran kehidupan ini. Kite kene jaga hati manusia sekeliling kite, pada masa yg sama kite kene pastikan hati kite tidak terluka. Tapi ada give and take nyer...Pandai2 la kite seimbangkan diri kite dgn keadaan sekeliling ni. Mencuba lagi baik dari mengalah...

No comments: