Saturday, October 31, 2009

.:: Aku dan Novel Sri Diah - Doa Buat Suamiku ::.

Sebelum aku terlupa dan jadi malas, aku nak amik kesempatan ni ntuk share dgn korang tentang satu novel yg aku baca ntuk habiskan masa lapang hari Sabtu aku nih. Tajuk novelnye ialah Doa Buat Suamiku tulisan Sri Diah. Kisahnye ringkas tentang watak seorg wanita hampir 40 tahun berjuang ntuk mencari jodohnye. Ape yg menarik ialah ada beberapa quote yg disusun cantik dlm plot cerita ini. Tapi yg lebih menarik perhatian aku, ialah coretan terakhir penulis yg didedikasikan ntuk wanita di mukasurat akhir novel ini. Aku rasa ini patut aku kongsi dengan korang suma.

Dedikasi untuk semua wanita yang hatinye belum dimiliki oleh Sri Diah (Doa buat Suamiku)

Bukanlah daya wanita untuk melamar jodoh
Melainkan ia hadir bersulam cinta, demi kasih
Lalu lelaki itu diangkat menjadi suami
Yang pada bahunya ada tanggungjawab
Yang pada dadanya ada kerjasama
Yang pada hatinya ada jujur dan setia
Yang dalam dirinya ada adil dan kasih sayang
Yang pada suaranya ada impian dan wawasan
Yang pada jiwanya ada rasa prihatin

Jodoh dan lelaki bagai layang-layang
Dihulur tali dia pergi, jauh dan makin jauh
Wanita bukan sengaja menolak menjadi isteri
Sebaliknya, layang-layang di hujung jari
Selalu sahaja terputus tali...

No comments: