Sunday, January 27, 2008

...Anugerah Juara Lagu ke 22 (AJL 22)...

Fresh punye post nie. Habis aje AJL 22, berdesup aku terus bukak laptop aku ni semata-mata nak taip post ni aje..hehehe..

Macam biasa la, pertama skali mesti ar aku aje yang terlompat-lompat bile Estranged - Itu Kamu telah berjaya dipilih sebagai Juara Lagu kali nie. Aku dah ada good feeling tentang lagu tu. Mesti menangnye, at least bg kategori yg diaorg bertanding. Hehehe..Telahan aku tepat beb. Kalau aku gamble pasal ni, dah tentu kaya raya aku..kahkahkah (ketawa jahat)..takde la..Ape pun, congrats buat Estranged, percubaan pertama yg success..

Selain Itu Kamu yang menang kategori Pop Rock, Samudera - Nora menang kategori Entik Kreatif dan Izinkan Aku Pergi - Kaer (yg dinyanyikan oleh Sahri, lagu kegemaran adik aku) bg kategori Balada. Selain dari tu, macam biasa ada Kategori Persembahan Terbaik dan Vokal Terbaik dipertandingkan kali nie. Mawi menang bg kategori Persembahan Terbaik ntuk lagu Angan dan Sedar. Pada aku performance yang menarik bile ada kanak-kanak cilik turut menari bersama dan Mawi tukar baju pada pertengahan persembahannye membuatkan penonton bersorak teruja. Terhibur jugak aku ngan performance Mawi. Bagi kategori Vokal Terbaik, dimenangi oleh pasangan duet Jaclyn Victor ngan Lah (ex-V.E) dgn lagu Ceritera Cinta. Memang pun diaorg patut menang, gandingan vokal yang mantap btkan lagu tu lagi sedap. Tak kurang hebat dgn performance Nora, Misha Omar ngan Andy dan Estranged. Enjoyed.

Itu adalah para pemenang AJL kali nie. Secara keseluruhan tiada ape yg special mengenai AJL tahun ni. Kecuali, penampilan Dato' Siti Nurhaliza kite, yang bertudung litup perform sambil menari. Outfit yang cantik, simple dan nmpak menarik. Aku suke betul dpt tgk Dato' Siti punye performance, sangka aku dia akan menang bg kategori Persembahan Terbaik. Tapi Mawi plak yg dapat. Jinbara pun tak kurang hebatnye, dgn sut masing2 yang colorful, first calon yang mmbuat persembahan, memang la gugup. Tapi best la jugak. Aku tgk yang biasa dari Aishah, Ramlah Ram, Sofaz dan jugak calon2 lain.

Gaya persembahan Fazli Zainal hampir menyerupai gaya Hazami pada AJL sebelumnye. Namun gayanye tetap tak bleh tandingi Hazami dan Anuar Zain sndiri dlm live performance, but a good job for Fazli sendiri. Yang lain tu, rasanye diaorg dah bertungkus lumus ntuk persembahan mlm ni. Agaknye lepas ni bleh la diaorg suma tido lena la kan..

Hos AJL kali ni ialah Ally Iskandar, Farah Fauzana, Faizal Ismail dan Cheryl Samad. Bleh la, gandigan yang biasa aje, tpi tak bosan la sementara tunggu artis seterusnye nak perform. Opening Performance dari Dayang Nurfaizah memberi mood yang baik. So that, persembahan penutup oleh Hazami, Hattan, Dayang (sekali lagi), Ziana Zain, Nikki dan The Lima. Best jugak tgk diaorg perform. Rindu nak tgk live show dari Dayang dan Hazami. The best singers so far yang aku suke (selain Anuar Zain).. hehehe..

2 buah lagu nyanyian Faizal Tahir (ala, superman M'sia tu, atau mamat yg suke slide atas pentas tu) dinyanyikan oleh Fiq (Mahakarya Cinta) dan Bob AF (Kasih Tercipta). Aku rasa la kan (rasa-rasa aje la) mesti Faizal Tahir tu dok menangis kat rumah tgk lagu dia dinyanyikan oleh org lain..Ye ar, elok-elok bleh masuk tv, skali kene banned, tak ke rugi tu. Aku sendiri pun terkilan, lagu Mahakarya Cinta tu la bawa tuah kat dia, skali dia plak tkleh 'berkhidmat' ntuk pencipta lagu dan lirik lagu itu sndiri. Hishh..Sia-sia aje popular. Hmm.. Si Bob plak, bt persembahan ape skali pun, klu tak lupa lirik mmg tak sah..Dah tentu terpampang lirik kat skrin monitor near speaker tu, lagi nak lupa lirik, ape punye penyanyi la camtu. Hmm..

Well, org ckp, jgn rumah dah siap, pahat tetap berbunyi kan? So far aku puas hati dgn AJL tahun ni. Takde ape yang lebih istimewa dari penerimaan Malaysia terhadap AJL ke 22. Ada yang akan memberi pendapat negatif, tak kurang jugak dgn komen pedas dari umum nnti. Ape-ape pun, secara peribadi aku berpuas hati la. Itu aje. Kepada peminat Mawi dan rakyat Malaysia, kali ni Mawi menang bukan 100% dari pemilihan secara SMS, kemenangan Mawi di atas pemilihan profesional para juri serta tindakan yang bijak dari peminat (kira share markah la). He deserved it. Well done everyone.

No comments: