Monday, January 21, 2008

...Kenape?? Why??...

Aku dapat article ini dari seorg kawan aku. Satu penjelasan terbaik kenape Allah memberi kesakitan dan penderitaan seperti yang kite tlah lihat.

Ada seorg lelaki pegi ke kedai gunting rambut ntuk mengguntung rambut dan janggutnye. Apabile Barber itu memulakan tugasnya, mereka pun berborak dan bercakap mengenai bnyk perkara. Tapi bile mereka mula berbicara mengenai Allah itu wujud, Barber itu pun berkata, "Saya tak percaya Allah itu wujud"

"Kenape kamu kata begitu?" tanya si lelaki tadi.

"Cuba kamu kluar di tgh jln itu dan tunjukkan pada saya bahawa Allah itu wujud. Kalau betul Allah itu wujud, kenape ramai sgt org sakit kat luar tu? Kenape masih ada kanak-kanak yang terbiar? Kalau betul Allah wujud, dah tentu tiada kesakitan dan keperitan hidup dlm dunia ni. Saya tak dpt bayangkan Allah Yang Maha Penyayang boleh membenarkan semua ini berlaku." Si lelaki itu pun berfikir sejenak. Tapi dia tidak memberi sebarang jawapan kerana tidak mahu memulakan pertengkaran. Selepas Barber itu menghabiskan tugasnye, si lelaki tadi pun pergi.

Selepas beberapa langkah, si lelaki tadi ternampak seorg lelaki berambut panjang, selekeh, kotot dan berjanggut tidak terurus. Si lelaki tadi pun berpatah balik dan pergi semula ke kedai gunting rambut tadi dan berkata. "Kamu tahu tak yg sebenarnye barber jugak tidak wujud?"

"Kenape kamu kata mcm tu? Sedangkan saya baru aje gunting rambut kamu tadi." kata Barber.

"Tidak!," Kata si lelaki tadi, "Kalau barber wujud, dah tentu tidak ada org berambut panjang, tidak terurus, dan kotor serta janggut yang panjang dan kotor mcm lelaki di tepi jalan itu."

"Ah! Barber memang wujud, lelaki tu jadi mcm tu sbb dia tak dtg pada saya ntuk menggunting rambutnye." Kata Barber.

"Tepat skali." Kata lelaki tadi. "That's the point, Allah jugak wujud. Itulah yang terjadi (keperitan dan penderitaan) jika manusia tidak mengingati-Nya dan kembali pada-Nya untuk memohon pertolongan."

U get the point here? hehehe.. Ape yg penting ialah keizinan Allah, klu kite nak bt, Allah izinkan, maka jadi la ia.

No comments: