Sunday, April 20, 2008

Alor Star pada hari Sabtu...

Aku menghabiskan hari Sabtu petang aku di Mc Donald Ct Plaza, Alor Star. Mengambil posisi meja tepi cermin membolehkan aku melihat keadaan Star Walk dari tempat aku..Pada sesiapa yg pernah dtg ke sini tau la, ape itu Star Walk, klu kat KL tu lebih popular ngan Bintang Walk la..Aku pernah pegi ke Bintang Walk, pernah jugak lepak kat situ beberapa kali, happening betul tempat tuh..

Macam biasa la, menghabiskan masa dengan menu yg aku order, berbual mengenai masa hadapan dan masa lampau, mengimbaskan kembali pengalaman bersama aku dan kawan aku tu, sambil2 mencuci mata dgn scenery kat luar tuh...Macam2 gaya..

Sebenarnye, kluar hari Sabtu ni memang menyeronokkan bg seseorang seperti aku. Ape yg aku maksudkan, aku lebih gemar melihat gelagat org di sekeliling aku, memerhati gerak geri mereka, perlakuan mereka. Aku suka. Dari masa aku di kolej dulu, gemar lepak dan memerhatikan gelagat org sambil makan roti, ice cream atau pun sekadar minum jerk...Sronok beb..Tgk reaksi pasangan kekasih, reaksi kanak2, melihat telatah lucu, kadang2 bleh tgk pasangan kekasih bergaduh secara live beb...heheheh..Sronok..

Back to my story..Hari Sabtu macam ni la, kesibukan Star Walk bukan sebab kedatangan pengunjung asing macam kat Bintang Walk tu, tapi remaja2 yang lepak di situ beperlakuan bebas, keseronokan menghabiskan masa dgn cara mereka sendiri..Ape yang aku maksudkan ialah remaja muda, kemungkinan berusia antara 12 hingga 18 tahun yang melepak di tepi2 batu Star Walk, bergaul bebas berlainan jantina. Cara berpakaian jgn dicakap la, amat menyedihkan. Dengan gaya ala2 Avril Lavinge, Britney Spears dan Cristina Aguilera mereka menjalankan aktiviti sosial tanpa rasa malu dan segan. Aku yang dok tgk ni yang jadi segan. Ada remaja perempuan berpakaian singkat dgn sluar jeans londeh, berpelukan dengan 3 remaja lelaki yang berlainan setiap 15 minit. Aku heran tul. Ada sekumpulan remaja yang secara terbuka menghisap gam. Aku tgk budak pompuan sorang tu, tunduk menghadapkan mukanye ke badan sorang kawan lakinye. Aku perhati betul2, kenape budak pompuan tu buat mcm tu, rupe2nyer, dia sedang menghisap gam yang diletak di dalam baju kemeja budak lelaki tu. Setiap kali dia tunduk, dia akan berdiri dan menari tanpa arah, dan aku tgk budak laki tu mengambil kesempatan dgn memeluk dan mencium budak pompuan tu. Ermm..macam2 lagi la yang aku dpt saksikan kat sini. Tak tau lagi macam mane nak describe. Lewat ptg tu skit, aku dpt tgk golongan tomboy atau pengkid mula mengambil tempat, parking moto sesuka hati, berbual seolah2 tiada org di sekeliling mereka, bergaya seperti jejaka macho. Aku pasti diaorg dahagakan perhatian. Itu yg aku pasti. Itu blum aku ceritakan lagi mengenai golongan mat rempit yang meraung di Star Walk bile malam tibe, geng2 maknyah dan bohsia sekitar bandar Alor Star tu. Macam2 yg bleh kite tgk.

Aku bukanlah seorg yang sempurna. Aku jugak punye kawan lelaki, aku jugak gemar lepak, gemar bersosial dgn kengkawan aku sama ada lelaki atau perempuan. Aku jugak suka berbual, bercerita dan menghabiskan masa. Tapi pada aku biarlah kene pada masa dan tempatnya. Bukan ke ketika usia muda mcm tu, mereka sepatutnye menonton kartun, bermain video games, mandi sungai, dan bermain di kawasan rumah je ker? Usia remaja mcm tu sepatutnye aktif di sekolah, lebih bertumpu kepada pelajaran walau ape pun jua keadaan?..Aku pasti golongan remaja yang lepak di Star Walk tu bukan la berasal dari kawasan sekitar Alor Star. Usually mereka datang menaiki bas sejauh beberapa kilometer, seperti contoh dari daerah pendalaman seperti Naka, Cangloon, Jeniang dan sebagainye. Dari gaya mereka, kite suma sudah tau. Kite tau yang mereka dtg jauh2 dari kampung dan rumah mereka, menghabiskan masa sehari suntuk di Alor Star semata-mata ntuk menaikkan lagi kes gejala sosial di negeri Kedah ni..hehehe..Kejam ke ayat aku ni? Ermm?

Bile perkara mcm ni jadi, kite nak salahkan siapa? Kite nak salahkan mak ayah diaorg ke? Atau kite nak salahkan remaja itu sendiri? Klu betul salah remaja tu, apsal tkde pun rasa bersalah dlm diri diaorg bile diaorg berkelakuan cmtu? Diaorg sedar yang kegiatan dan kelakuan diaorg tu diperhati org awam yang lalu lalang di situ. Jadi siapa yg perlu amik tindakan ntuk menyedarkan mereka? Siapa yang diperlukan untuk membantu diaorg kembali ke dunia remaja yang normal?

Trus terang aku katakan yang aku tak gemar melihat mereka begitu. Berpakaian yang tidak sepatutnye, tak kene dgn usia muda mcm tu..Kasut tggi, rambut berwarna, baju sendat dan sluar jeans yg agak londeh tidak sesuai untuk remaja yang baru nak melangkah mengenal dunia org dewasa yang sebenarnye. Ape yg perlu mereka banggakan, penampilan mereka aku pasti 100% yang suma tu ditaja oleh duit mak ayah diaorg. correct me if i'm, wrong, but i'm telling u the truth..Umo muda cmtu takkan dah keje? Sape nak hire mereka bekerja, kan? JAdi mane dtgnye duit tu suma klu bukan dari parents diaorg? Hmmm..Allahualam..

Aku cuma nak bercerita aje..

1 comment:

Anonymous said...

I like your story, u r right, now day children do what ever the like, even parent cannot control them, i dont know what they feel or think, maybe the world have change to a scary world or better world, better cos u have all the sofficated machinery, equipment, skyscraper ???? or scary cos all the negative social problem. u know even animals dont kill the same animal, but human r killing them self.
Maybe what i think is the world have lost the LOVE n CARE for each other.