Friday, October 24, 2008

.:: Aku dan Makanan Favorite ::.

Hari ni umo aku genap 25 tahun. Hari jugak, baru aku ingt yg aku memang suka makan rojak buah. huhuhuh...Sedap sgt rojak buah yg aku makan nih...Mari berkongsi cerita.

Company aku halfday hari ni, bagi chance kat staffs cuti awal slepas 2 weeks keje lebih masa, cover cuti raya yg lepas. Aku? Masih lagi kat ofis, tapi jgn risau bukan claim OT ok, tapi tggu mak aku habis keje dulu, balik dgn dia skali.. Tadi pagi ada jamuan raya di Admin, aku pegi join di akhir2 jamuan (tu pun lepas staffs seniors call suh dtg) hehehe...Aku kalau ikutkan memang segan nak pegi, maklum la jarang jmpe diaorg suma. Tapi aku pegi jugak ntuk jaga hati suma org.

Lunch, masa suma org umat gi tunaikan solat Jumaat, aku ngan mak aku gi jenjalan area Jitra. Sebelum balik ke ofis, singgah kat Gerai Rojak Buah, gi beli rojak la kan, beli ape lagi..hehehe..sedap, first time beli kat situ, memang tak mengecewakan. Cukup rasa, cukup kacangnya, cukup pedasnya.

Itu Rojak. Teringat aku pada hobi aku yg suka jalan-jalan cari makan. Kat Alor Star ni so far ada la 2 3 tempat yang memang sedap la makanannya. Contoh kat Medan Slera Tesco Mergong, ada satu kedai jual Claypot Tomyam, perghhh...sedap gile. Aku ni yang tak makan tomyam pun bleh terjatuh hati dengan rasa Claypot tu. Ada dlm bentuk mee, kueh tiow, yee mee dan ape lagi la, ada tomyam special, tomyam seafood dan mcm2 lagi la. Dengan rasa daun limau purut, perisa tomyam dia, ayam, udang, hmmm, memang sedap. So far, merata tempat aku pegi ntuk makan Claypot, resepi kat Medan Slera ni paling sedap. So, kalau korang ke Tesco Mergong tu, cari la Claypot Tomyam tu, gerai dia paling hujung dekat ngan playground kanak2.

Itu Rojak dan Claypot Tomyam. Selain 2 makanan tu, aku suka Char Kueh Tiow (CKT). Kalau jenjalan area Alor Star, Jitra dan Butterworth, memang banyak gerai ni. Aku paling suka makan CKT kat Restoren Joned, kebyakan org Alor Star mesti tau la gerai Joned tu kat mane, area Stadium, berhampiran ngan Pustaka Union dan Flat Polis. Buat masa ni, kat situ la yg paling sedap di Alor Star, aku tak kat tmpat lain sgt. Ada bnyak gerai lagi, tapi tak berkesempatan lagi. Aku dah cuba makan di Jitra dan Butterworth skali. Yang pasti, masih lagi tak bleh lawan Char Kueh Tiow di Taman Desa Jaya JB. Memang CKT dia best gile. Ada kerang, udang, taugeh dan macam2 lagi la. Masa aku keje kat JB dulu, memang dalam semggu tu paling kurang pun skali aku gi makan CKT kat sana. Sedap sgt. Bt masa ni, memang tkde sape bleh lawan lagi la CKT Taman Desa Jaya tu. hehehehe...

Slain dari 3 makanan tu, aku jugak suka makan Nasi Ayam. Pada aku itu meal yang paling best, bile ada sup, sambal, nasi dan ayam. Hehehe..A complete set. Aku memang suka sup, dan ayam...Senang2 bile taktau nak makan ape, aku just order Nasi Ayam aje, cepat, ringkas dan sedap. Nasi Ayam yg sedap pernah aku makan, kat mane yerk? erm...so far kat mane2 pnye nasi ayam pun sama sedapnya. Tu yg aku suka tu. Tapi Nasi Ayam buatan mama aku pun sedap gak. Siap bleh tambah nasi lagi tu, ayam pun bleh pilih bahagian mane nak. Hehehehe...

Aku pasti ramai yg suka makan Fast food macam Mc D ngan KFC. Aku pun suka gak. Kadang2 gi mkn ngan member2 ngan family. Kalau ada special occasion macam Birthday kitaorg dlm family ni, memang makan KFC atau McD la. Tu pun dah kira mewah la tu kalau dpt makan mane2 satu. Hehehe..McD aku sukakan desert dia, slain dari ayam goreng dia pun sedap jugak. Spicy Chicken Mc Deluxe pun sama jugak. Macam2 set meal ada dlm tu, pilihi jerk..Huhuhuh... Tabiat aku makan KFC plak lain..Aku ni pelik sket, taktau la kalau org lain pun sama macam aku. Aku paling suka gaulkan Coleslaw ngan Whipped Potato. Aku rasa sedap yang teramat bile campur dua2 tu skali. Kalau korang makan KFC, cuba buat mcm aku bt, pergghhh..sedap. Coleslaw + Whipped Potato tpi jgn campur sos, dah jadi rasa lain. hehehee...

Ape lagi yang aku suka makan...Ermmm...Oh yeah, masakan mama aku. Sambal udang, ikan terubok, ikan pari bakar, kari ayam, ketam masak cili padi, laksa dan beehun sup. Itu antara masakan mama yang memang aku takkan miss makan kalau mama masak. Sedap woooo...Mama memang pandai masak. Aku rasa la, setiap emak dalam dunia ni, mesti pandai masak. Heheheh...

Hari ni ada mood nak crite pasal makanan kegemaran aku. Aku sendiri tktau kenape, nnti ada masa aku crite lagi. Biar aku merayap seluruh tempat cari tempat makan yg paling sedap. Senang kalau2 korang nak gi cari port2 makan yg best. hehehee.. Daaa...

No comments: