Wednesday, September 2, 2009

.:: Aku dan Ramadhan 1430 ::.

Ramadhan dah masuk hari yg ke 12..Aku blum update ape2 lagi sepanjang bulan posa nih..Sorry lambat, tapi virus malas ni memang truk menular dlm otak dan badan aku..huhuh...Life's strange kan? Dengan internet yang masih bermasalah, lagi la buat aku rasa kritikal nak blogging. Tapi hari ni aku online di Blogger.com ntuk mengupdate blogspot free aku ni.

Posa ke 12, ape yg aku dpt so far..Tarawih? Memang tak berkesempatan lagi, sbb hampir setiap malam hujan, walaupun surau Taman aku agak dekat, namun, cuaca yg tak menentu ni buat aku malas nak main hujan, takut demam lain plak. Ibadah sunat sempat aku kerjakan sket2, tapi zakat ntuk diri aku blum aku bayar lagi. Maklum la, dah 2hb Sept ni blum gaji lagi..Org lain dah abis duit dah berjoli katak, aku ni gaji pun blum masuk lagi. Camne tuh? hehehe..

Tapi tkpe yang paling best bulan Ramadhan kali ni ialah, cuaca sejuknya...hampir hari2 hujan, jadi cuaca agak mendung, redup dan sebagainye, memudahkan aku berposa. Takde la panas terik, kering tekak dan berpeluh sgt..Rileks je berposa kali ni. Alhamdullillah...

Paling best posa kali ni ialah bile aku dapat Minggo-Minggo aku hari Sabtu yang lepas. Lepas tggu sebulan la jugak. Tapi tak dapat color yg aku idamkan iaitu hitam. Aku dapat color Medallion Grey. Dah tentu aku bercakap tentang kereta Myvi Sxi aku. Plat number Kedah, keluaran color baru. Tapi aku puas hati la...Alhamdullilah. Mengikut pendapat kenalan dan sedara aku, diaorg ckp kat area Kedah ni pakai manual kire ok la, tapi kat KL nun, klu pakai gear manual mesti sakit sbb asyik jammed jerk. Aku blum amik buat sesi bergambar dgn Minggo-Minggo aku tu. Tapi nnti la if ada gambo yang sesuai aku postkan aje, ok? By the way, the name Minggo-Minggo was my little sister idea. Unik ar..layan aje la..

Tuhan murahkan rezki aku bulan Ramadhan ni, syukurlah..even tough tak gaji lagi, tapi Tuhan dah mudahkan aktiviti aku sehari-hari. Ye ar,dah ada kreta aku dah bleh bawa mama gi market, jenjalan ke mane saje dia nak, kan? Aku pun nak pegi town takyah susah2 nak tggu bus lagi..Walaupun aku memang enjoy gile tggu bus. Tapi ada keta sndiri mudah la.

Ape lagi..sepanjang bulan Ramadhan ni, aku dan mama jarang ke Bazar la, sbb dah tinggal kitaorg 3 org, termasuk adik laki aku, jadi kitaorg just makan nasi dan lauk yg mama masak aje. Tak meriah la bukak posa bertiga aje. Tapi jimat la duit kan. Dari membazir tak tentu hala. Aku masih ingt lagi masa kitaorg 4 bradik membesar, arwah abah slalu beli kuih bnyak meriah meja bile nak berbuka. Ada murtabak, ada pulut hitam, ada cucur udang, mcm2 jenis kuih tradisional. Dengan air ikut kesukaan kitaorg. Ada tu smpai 3 jenis air terhidang atas meja. Lewat malam pun masih lagi makan, kadang2 smpai sahur kuih yg beli tu baru habis.

Ramadhan kali ni, ada kali kedua tanpa abah. Masih lagi merasa kehilangan abah. Baju raya ntuk adik2 aku dah siap beli dah. Cuma ntuk aku dan mama je. Tggu gaji nnti la bawa mama gi shopping raya. Bleh buka posa skali mcm slalu. Ape yang aku suka tentang Ramdhan ialah bile tibe masa berbuka, satu family berkumpul ntuk sama2 berbuka. Aku rasa itu ada saat-saat yang patut kite hargai. Masa ni la suma nak berkumpul, riuh rendah, ketawa dan bercerita. Macam family aku baru-baru ni sempena cuti Hari Merdeka. Ada Along, Aisy yang balik bercuti kat umah. Meriah la sket buka posa aku 2 3 hari yg lepas. Kitaorg dah besar2..Tak perlu la kuih yg bnyak, tak perlu lagi air 3 4 jenis skali hidang. Kitaorg cuma makan ape yg mama masak, dan ape yg ada je. Alhamdullilah, kitaorg happy begitu.

Dulu dan skarang dah lain. Bile fikirkan balik, kita rasa mcm nak ptah balik masa, dan hadapi hari2 dengan rasa senang hati dan lebih terbuka. Macam2 berubah, kita taktau ape yg akan jadi masa depan sbb kata org bijak pandai, masa depan tu adalah rahsia Allah. Hanye Allah saje yg tau..Allhualam.

No comments: